Communicatietheorie
5 plaatsers
.: animatiefilm.actieforum :. :: Scholen :: Media & Design Academie Genk :: Archief :: 07-08 Tweede jaar
Pagina 1 van 2
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Re: Communicatietheorie
heil Melon
k en c2 en perceptie 2 zijn vo morge
http://rs160.rapidshare.com/files/116144411/communicatiewetenschappen.rar
k en c2 en perceptie 2 zijn vo morge
http://rs160.rapidshare.com/files/116144411/communicatiewetenschappen.rar
Re: Communicatietheorie
en als ge dacht dat dat al leuk was, wat vinde van deze,
Benny heeft alles in ne word documetnje gestoken, leuk om af te printen en te leren
http://rapidshare.com/files/116353020/communicatie_cursus.doc
Benny heeft alles in ne word documetnje gestoken, leuk om af te printen en te leren
http://rapidshare.com/files/116353020/communicatie_cursus.doc
Re: Communicatietheorie
heeft er iemand die laatste les die exame vragen antwoorde opgeschreven.. zou die zo vriendelijk willen zijn deze is upteloaden?^^
merci
merci
Re: Communicatietheorie
lessen 10-11-12
http://ourmedianetwork.org/files/papers/2001/Atton.om2001.pdf
http://rapidshare.com/files/118301946/les10-11-12.rar
http://ourmedianetwork.org/files/papers/2001/Atton.om2001.pdf
http://rapidshare.com/files/118301946/les10-11-12.rar
Re: Communicatietheorie
de printoutachtige cursus les 10-11
12 is gwoon examevrage die kome hier ook wle es op met oplossinge->>>>>>>> wie heeft zin om de oplossinge te schrijve :p
http://rapidshare.com/files/118554547/cursus10-11.doc
12 is gwoon examevrage die kome hier ook wle es op met oplossinge->>>>>>>> wie heeft zin om de oplossinge te schrijve :p
http://rapidshare.com/files/118554547/cursus10-11.doc
Re: Communicatietheorie
KAN ER IS IEMAND DIE VOORBEELDVRAGEN OP INTERNET ZETTEN MET ANTWOORD..would be a great help
Re: Communicatietheorie
de vrage kan ik u geve, de antwoorde iets minder :pNikkels schreef:KAN ER IS IEMAND DIE VOORBEELDVRAGEN OP INTERNET ZETTEN MET ANTWOORD..would be a great help
Re: Communicatietheorie
melon schreef:
de vrage kan ik u geve, de antwoorde iets minder :p
uhu die staan in ppt 12 .. der had ik over gekeken.. maar 'k zou antwoorden moete hebbé
heeft dan niemand opgelet?
nvm that .. stomme vraag
Re: Communicatietheorie
in de extra bladere staan ook 3 vrage,
les9.beeldvorming
1.hoe beinvloed het aantal politiemensen op televisie het wereldbeeld van de jongeren?
ik probeer: en ik citeer uit artikel= "politie en advocaten zijn op televisie oververtegenwoordigd en dat vertaalt zich bij de jongeren in een enorme overschatting van het aantal mensen dat in vlaanderen agent of advokaat is. Vooral bij jongeren die een lagere opleiding volgen worden ook de misdaden die op tv oververtegenwoordigd ziojn, zoals moorden , gijzelingen en geweld binnen het crimineel milieu, veel talrijkere geschat dan de realiteit."
2.toon aan met een voorbeeld dat ook opleiding een invloed kan hebben op kijkergedrag?
ik probeer: en ik citeer uit artikel= "jongeren uit een hogere opleiding kiezen meer voor vlaamse series terwijl jongeren in een lagere opleiding amerikaanse fictie preferen" "hoe vaker ze naar amerikaanse series kijken hoe meer ze akkoord gaan met de stelling dat agenten vaak belemmerde regels moeten overtreden om misdaden op een efficiente manioer op te lossen. voor hen is de manier waarop de misdaad opgelost woord ondergeschikt aan de oplossing zelf." "kijkers van zone stad vergelijken politiewerk met actioe en avontuur en kijkers van rupel zien agenten als eerlijk fatsoenlijk,bezorgd,zedelijk,rechtvaardig en goed"
3.hoe kunnen amerikaanse politieseries je beeld van de werkelijkheid (mis)vormen
antwoord te vinden in vorige vraag :p
les9.beeldvorming
1.hoe beinvloed het aantal politiemensen op televisie het wereldbeeld van de jongeren?
ik probeer: en ik citeer uit artikel= "politie en advocaten zijn op televisie oververtegenwoordigd en dat vertaalt zich bij de jongeren in een enorme overschatting van het aantal mensen dat in vlaanderen agent of advokaat is. Vooral bij jongeren die een lagere opleiding volgen worden ook de misdaden die op tv oververtegenwoordigd ziojn, zoals moorden , gijzelingen en geweld binnen het crimineel milieu, veel talrijkere geschat dan de realiteit."
2.toon aan met een voorbeeld dat ook opleiding een invloed kan hebben op kijkergedrag?
ik probeer: en ik citeer uit artikel= "jongeren uit een hogere opleiding kiezen meer voor vlaamse series terwijl jongeren in een lagere opleiding amerikaanse fictie preferen" "hoe vaker ze naar amerikaanse series kijken hoe meer ze akkoord gaan met de stelling dat agenten vaak belemmerde regels moeten overtreden om misdaden op een efficiente manioer op te lossen. voor hen is de manier waarop de misdaad opgelost woord ondergeschikt aan de oplossing zelf." "kijkers van zone stad vergelijken politiewerk met actioe en avontuur en kijkers van rupel zien agenten als eerlijk fatsoenlijk,bezorgd,zedelijk,rechtvaardig en goed"
3.hoe kunnen amerikaanse politieseries je beeld van de werkelijkheid (mis)vormen
antwoord te vinden in vorige vraag :p
Re: Communicatietheorie
zijt daar ma zeker van :dTom MDP schreef:gaat da bij iedereen zo slecht vooruit?
Re: Communicatietheorie
nee 't ga kei goed hier eigenlijk ^^Tom MDP schreef:gaat da bij iedereen zo slecht vooruit?
Re: Communicatietheorie
Dear God!!! There's that foul stench of ultrafail again!!! :p
Beware dees examen mijn beste medestudenten, tis zonder twijfel het moeilijkste examen wa ze me in mda ooit onder mn neus hebben geduwd (begot geen idee hoe het uiteindelijk toch nog gelukt is in herexamens :p)
anyway, bewaaaare!! (en leer vooral hetgeen waarvan ge denkt da ze het toch nie gaat vragen
Beware dees examen mijn beste medestudenten, tis zonder twijfel het moeilijkste examen wa ze me in mda ooit onder mn neus hebben geduwd (begot geen idee hoe het uiteindelijk toch nog gelukt is in herexamens :p)
anyway, bewaaaare!! (en leer vooral hetgeen waarvan ge denkt da ze het toch nie gaat vragen
Tom Swennen- Animator
- Aantal berichten : 527
Leeftijd : 41
Woonplaats : Alken
Registration date : 23-10-07
Re: Communicatietheorie
zoals??Tom Swennen schreef:Dear God!!! There's that foul stench of ultrafail again!!! :p
Beware dees examen mijn beste medestudenten, tis zonder twijfel het moeilijkste examen wa ze me in mda ooit onder mn neus hebben geduwd (begot geen idee hoe het uiteindelijk toch nog gelukt is in herexamens :p)
anyway, bewaaaare!! (en leer vooral hetgeen waarvan ge denkt da ze het toch nie gaat vragen
Re: Communicatietheorie
Goei vraag, kwou da ik u kon helpen ma ik heb dus begot geen idee hoe ik daar uiteindelijk op ben doorgeraakt, van da herexamen dacht ik echt da da het slechtste was en kheb daar toch mn 7/20 gehaald :p
Kheb hier geen magische tips vrees ik, da examen = onvoorspelbare, nutteloze hel...
Good luck fellas
Kheb hier geen magische tips vrees ik, da examen = onvoorspelbare, nutteloze hel...
Good luck fellas
Tom Swennen- Animator
- Aantal berichten : 527
Leeftijd : 41
Woonplaats : Alken
Registration date : 23-10-07
Re: Communicatietheorie
Tom Swennen schreef:Goei vraag, kwou da ik u kon helpen ma ik heb dus begot geen idee hoe ik daar uiteindelijk op ben doorgeraakt, van da herexamen dacht ik echt da da het slechtste was en kheb daar toch mn 7/20 gehaald :p
Kheb hier geen magische tips vrees ik, da examen = onvoorspelbare, nutteloze hel...
Good luck fellas
ik ken da, in 1ste zit had ik 6/20
in 2e zit 3/20
Re: Communicatietheorie
ok, kan er iemand mij is die Cultivatietheorie van George Gerbner uitleggen want ik snap daar dus de ballen van
Re: Communicatietheorie
Moest ik da tegekome, zal ik da probere te snappe :pTom MDP schreef:ok, kan er iemand mij is die Cultivatietheorie van George Gerbner uitleggen want ik snap daar dus de ballen van
Re: Communicatietheorie
LIJSTJES
Als er fouten inzitten, of iets ontbreekt, gelieve aan te vullen
(met name de modellen en theorieën heb ik maar gegokt hoe die in mekaar zitten)
EN = Eigen Naam, genne naam die in de cursus staat maar die ik er aan heb gegeven voor het wa duidelijker te maken)
Communicatiemodellen:
Klassieke Model (volgens Laswell)
Klassieke Model
Ontvangersgericht Model
Interpretatief of Boodschapgericht Model
|->Transmissiemodel (Faucconier)
|->Transformatiemodel (EN, Shannon & Weaver)
|->Indelingsmodel (EN, Bordewijk & Van Kaam -> Allocutie, Registratie, Consultatie, Conversatie)
Verschillende manieren om te communiceren:
Verbaal
Paralinguïstisch
Gebaren
|--> cultureel bepaald
|--> minder bewust/onbewust
|--> adaptoren
verschillende adaptoren:
Zelfadaptoren
Objectadaptoren
Alteradaptoren
mediatheorieën:
Stimulus-responsetheorie/injectienaaldtheorie
Two-step-flowtheorie
Kenniskloofhypothese
Agendasettingtheorie
Uses-and-gratificationstheorie
Zwijgspiraal theorie
Cultivatietheorie (Gorge Gerbner)
Receptietheorie
Data setting & boundary setting
Kritiek op nieuwsmedia:
Exclusie
Inclusie
Vervorming
Inputbronnen van nieuws
Interne nieuwszoekers
Externe nieuwszoekers
Nieuwsmakers
Burgers, publiek, citizen journalism
...?correspondenten?
Nieuwsagentschappen:
Belga
ANP
Reuters
Associated Press
AFP
UPI
Nieuwskenmerken:
Galtung & Ruge:
Omvang in tijd
Omvanging in gebeurtenis
Negativiteit
Duidelijkheid
Personificatie
Het onverwachte
Het verwachte
Continuïteit
Betekenis
Elitelanden
Elitepersonen
Compositie & timing
Warren:
Suspense
Seks
Vooruitgang
Geweld
Judy McGregor:
Visiualiteit
Emotie
Conflict (vergelijk: Duidelijke & Personificatie)
De journalist als beroemdheid
Censuur
Religieus/moreel
Politiek
Commercieel
Juridisch
Expliciet
Impliciet
Zelfcensuur
Propagandataal
Rambotaal voor de troepen
Orwelliaanse taal voor het publiek
Propagandatechnieken
Plain-Folks
Bandwagon
Transfer
Glittering Generalities
Eufemismen
Fear Appeal
Testimonial
Logical Fallacies
Namecalling
10 geboden van oorlogspropaganda
1) Wij willen geen oorlog
2) De vijand heeft er om gevraagd
3) Vijand is gezicht van de duivel
4) Wij verdedigen een nobele zaak
5) De vijand doet wreed, wij maken foutjes
6) De vijand gebruikt verboden wapens
7) we're doing great! (wij weinig verliezen, de vijand fameus)
Artiesten en Intellectuelen steunen ons
9) In the name of God we kill (onze zaak is heilig)
10) Join me or be a traitor
Beperkingen persvrijheid
identiteit van minderjarigen niet bekendmaken
identiteit van getuigen (op hun vraag) niet weergeven
echtscheidingsprocessen niet in de media behandelen
privé-documenten niet publiceren
privé-problematiek van verdachten/veroordelen niet publiceren
naam van verdachten niet bekendmaken (uitgz. toestemming gerecht)
vrees voor media-effecten
verrechtsing
toenemende persmissiviteit
stijging van geweld
gezondheistoestand van de bevolking
5 theorieën over televisieverslaving
Escape
Stress Reduction
Gebrekkige sociale aanpassing
sociale klasse: middenklasse
opwindingstheorie (ontwenningsverschijnselen)
componenten van een verslaving
Compulsief gedrag
Afhankelijkheid
Media-Effecten
Stimulus-response theorieën: copycat, imitatie/besmettingseffect, trigger effect
Sleepereffect
Cumulatieve effecten: traumatisering, desensitization & sensitization
fysiologische effecten
3 verklaringen voor kleine effecten
kleine media-effecten zijn eigenlijk fouten
media effecten zijn groot, maar verborgen
media-effecten zijn klein maar reëel
Publieke Opinie:
Bestaat
Bestaat niet
Bestaat enkel als idee
Perstheorieën
zijn er 4, maar tellen eigenlijk maar als 3
1) Autoritaire Perstheorie
(2) Sovjet Theorie)
3) Liberale Perstheorie
4) Theorie van Sociale Verantwoordelijkheid ~> (speciale vorm bij de negertjes: ontwikkelingstheorie)
?)5) Democratisch Participative theorie ?
Dominante Media
Organistatie:
grootschalig, beperkt aantal media, hierarchische organisatie, one-way communicatie
Inhoud:
noden en belangen van de dominante groep, eenstemmig, bepaald door commerciele belangen
Alternatieve media
VIEZE HIPPIES
Organisatie:
(vaak)kleinschalig, veel verschilldende media, horizontale organisatie, interactief
inhoud:
dagdagelijkse noden van de gewone man, heteroglossic, bepaald door 'democratische' belangen
bestaat uit
Advocacy media
community media
Als er fouten inzitten, of iets ontbreekt, gelieve aan te vullen
(met name de modellen en theorieën heb ik maar gegokt hoe die in mekaar zitten)
EN = Eigen Naam, genne naam die in de cursus staat maar die ik er aan heb gegeven voor het wa duidelijker te maken)
Communicatiemodellen:
Klassieke Model (volgens Laswell)
Klassieke Model
Ontvangersgericht Model
Interpretatief of Boodschapgericht Model
|->Transmissiemodel (Faucconier)
|->Transformatiemodel (EN, Shannon & Weaver)
|->Indelingsmodel (EN, Bordewijk & Van Kaam -> Allocutie, Registratie, Consultatie, Conversatie)
Verschillende manieren om te communiceren:
Verbaal
Paralinguïstisch
Gebaren
|--> cultureel bepaald
|--> minder bewust/onbewust
|--> adaptoren
verschillende adaptoren:
Zelfadaptoren
Objectadaptoren
Alteradaptoren
mediatheorieën:
Stimulus-responsetheorie/injectienaaldtheorie
Two-step-flowtheorie
Kenniskloofhypothese
Agendasettingtheorie
Uses-and-gratificationstheorie
Zwijgspiraal theorie
Cultivatietheorie (Gorge Gerbner)
Receptietheorie
Data setting & boundary setting
Kritiek op nieuwsmedia:
Exclusie
Inclusie
Vervorming
Inputbronnen van nieuws
Interne nieuwszoekers
Externe nieuwszoekers
Nieuwsmakers
Burgers, publiek, citizen journalism
...?correspondenten?
Nieuwsagentschappen:
Belga
ANP
Reuters
Associated Press
AFP
UPI
Nieuwskenmerken:
Galtung & Ruge:
Omvang in tijd
Omvanging in gebeurtenis
Negativiteit
Duidelijkheid
Personificatie
Het onverwachte
Het verwachte
Continuïteit
Betekenis
Elitelanden
Elitepersonen
Compositie & timing
Warren:
Suspense
Seks
Vooruitgang
Geweld
Judy McGregor:
Visiualiteit
Emotie
Conflict (vergelijk: Duidelijke & Personificatie)
De journalist als beroemdheid
Censuur
Religieus/moreel
Politiek
Commercieel
Juridisch
Expliciet
Impliciet
Zelfcensuur
Propagandataal
Rambotaal voor de troepen
Orwelliaanse taal voor het publiek
Propagandatechnieken
Plain-Folks
Bandwagon
Transfer
Glittering Generalities
Eufemismen
Fear Appeal
Testimonial
Logical Fallacies
Namecalling
10 geboden van oorlogspropaganda
1) Wij willen geen oorlog
2) De vijand heeft er om gevraagd
3) Vijand is gezicht van de duivel
4) Wij verdedigen een nobele zaak
5) De vijand doet wreed, wij maken foutjes
6) De vijand gebruikt verboden wapens
7) we're doing great! (wij weinig verliezen, de vijand fameus)
Artiesten en Intellectuelen steunen ons
9) In the name of God we kill (onze zaak is heilig)
10) Join me or be a traitor
Beperkingen persvrijheid
identiteit van minderjarigen niet bekendmaken
identiteit van getuigen (op hun vraag) niet weergeven
echtscheidingsprocessen niet in de media behandelen
privé-documenten niet publiceren
privé-problematiek van verdachten/veroordelen niet publiceren
naam van verdachten niet bekendmaken (uitgz. toestemming gerecht)
vrees voor media-effecten
verrechtsing
toenemende persmissiviteit
stijging van geweld
gezondheistoestand van de bevolking
5 theorieën over televisieverslaving
Escape
Stress Reduction
Gebrekkige sociale aanpassing
sociale klasse: middenklasse
opwindingstheorie (ontwenningsverschijnselen)
componenten van een verslaving
Compulsief gedrag
Afhankelijkheid
Media-Effecten
Stimulus-response theorieën: copycat, imitatie/besmettingseffect, trigger effect
Sleepereffect
Cumulatieve effecten: traumatisering, desensitization & sensitization
fysiologische effecten
3 verklaringen voor kleine effecten
kleine media-effecten zijn eigenlijk fouten
media effecten zijn groot, maar verborgen
media-effecten zijn klein maar reëel
Publieke Opinie:
Bestaat
Bestaat niet
Bestaat enkel als idee
Perstheorieën
zijn er 4, maar tellen eigenlijk maar als 3
1) Autoritaire Perstheorie
(2) Sovjet Theorie)
3) Liberale Perstheorie
4) Theorie van Sociale Verantwoordelijkheid ~> (speciale vorm bij de negertjes: ontwikkelingstheorie)
?)5) Democratisch Participative theorie ?
Dominante Media
Organistatie:
grootschalig, beperkt aantal media, hierarchische organisatie, one-way communicatie
Inhoud:
noden en belangen van de dominante groep, eenstemmig, bepaald door commerciele belangen
Alternatieve media
VIEZE HIPPIES
Organisatie:
(vaak)kleinschalig, veel verschilldende media, horizontale organisatie, interactief
inhoud:
dagdagelijkse noden van de gewone man, heteroglossic, bepaald door 'democratische' belangen
bestaat uit
Advocacy media
community media
Laatst aangepast door Tom MDP op ma jun 09, 2008 11:09 pm; in totaal 1 keer bewerkt
Re: Communicatietheorie
BELANGRIJKE NAMEN (met dank aan saar die deze lijst vorig jaar heeft opgestelt)
Fauconnier:
· communicatie = het proces waardoor een zender bewustzijnsinhoud overdraagt of tracht over te dragen aan één of meerdere ontvangers en dit door middel van een kanaal, signalen en tekens
· massacommunicatie = communicatie waarbij de zender in principe niemand uitsluit → media waartoe iedereen in principe toegang heeft = massamedia
· medium = een technisch of fysisch middel om een boodschap om te zetten in signalen, die verzonden en ontvangen kunnen worden via een kanaal dat tijd en/of ruimte overbrugd
Shannon & Weaver
· beperken het communicatieproces tot het sturen en ontvangen
Bordewijk & Van Kaam:
· model ontwikkeld om media in te delen volgens de mate waarin ze al dan niet tweerichtingsverkeer toelaten (1992)
· allocutie = centrale bron verspreid informatie naar verschillende individuen
registratie = verschillende individuen leveren informatie aan centrale bron
consultatie = individu raadpleegt centrale bron van informatie
conversatie = alle partners in het proces worden als gelijkwaardig beschouwd
Marshall McLuhan:
· the medium is the message
· de belangrijkste boodschap van het medium is niet zozeer wat er aan info wordt verspreid, de eigen aard van het medium heeft een veel grotere impact
Galtung & Ruge:
· twaalf kenmerken bepalen de kans van een gebeurtenis om als nieuws opgenomen te worden:
omvang in de tijd
omvang van de gebeurtenis
negativiteit
duidelijkheid
personificatie
het onverwachte
het verwachte
continuïteit
betekenis
elitelanden
elitepersonen
compositie en timing
Anne Morelli
· tien geboden van oorlogspropaganda
· 1. wij willen geen oorlog
· 2. alleen de vijand heeft schuld aan de oorlog, hij heeft erom gevraagd
· 3. de vijand is het gezicht van de duivel
· 4. we verdedigen een nobele zaak, geen eigenbelangen
· 5. vijand begaat systematisch wreedheden, als wij miskleunen begaan is het zzizonvrijwillig
· 6. de vijand gebruikt verboden wapens
· 7. wij lijden weinig verliezen, die van de vijand zijn enorm
· 8. artiesten en intellectuelen staan achter onze zaak
· 9. onze zaak is heilig
· 10. zij die onze propaganda in twijfel trekken, verraders
Katz
· ontdekking opinion leader (= diegenen die in de ogen van andere mensen kunnen spreken met kennis van zaken, diegenen die een zeker gezag hebben in een groep, familie of gemeenschap als het om bepaalde onderwerpen gaat)
· uses and gratifications (1974)
· wat doet het publiek met de media?
· mediagebruik als behoeftebevrediging
Reed
· verslaving = proces waarbij gedrag dat zowel kan dienen om genot te verschaffen als om te vluchten (escape) van intern ongemak, vertoond wordt in een patroon gekenmerkt door: weerkerend falen om het gedrag onder controle te krijgen (machteloosheid), en het voortzetten van het gedrag ondanks ernstige negatieve gevolgen
George Gerbner
· cultivatietheorie = theorie over socialisatie van de mediagebruiker
· uitgangspunt = storytelling
· in elke samenleving ontstaan verhaaltjes die als doel hebben mensen de sociale orde te leren kennen en als normaal te leren aanvaarden
· aantal moorden en doden in film en tv-producties
· kent verregaande rol aan de media toe
Berelson
· klassieke inhoudsanalyse = onderzoeksmethode voor de objectieve, systematische en kwantitatieve beschrijving van de manifeste inhoud (het oppervlakkige, dat wat zichtbaar en zonder discussie geteld kan worden) van de communicatie
· onderwerp vastleggen → steekproef nemen → analyseschema’s opstellen
Fauconnier:
· communicatie = het proces waardoor een zender bewustzijnsinhoud overdraagt of tracht over te dragen aan één of meerdere ontvangers en dit door middel van een kanaal, signalen en tekens
· massacommunicatie = communicatie waarbij de zender in principe niemand uitsluit → media waartoe iedereen in principe toegang heeft = massamedia
· medium = een technisch of fysisch middel om een boodschap om te zetten in signalen, die verzonden en ontvangen kunnen worden via een kanaal dat tijd en/of ruimte overbrugd
Shannon & Weaver
· beperken het communicatieproces tot het sturen en ontvangen
Bordewijk & Van Kaam:
· model ontwikkeld om media in te delen volgens de mate waarin ze al dan niet tweerichtingsverkeer toelaten (1992)
· allocutie = centrale bron verspreid informatie naar verschillende individuen
registratie = verschillende individuen leveren informatie aan centrale bron
consultatie = individu raadpleegt centrale bron van informatie
conversatie = alle partners in het proces worden als gelijkwaardig beschouwd
Marshall McLuhan:
· the medium is the message
· de belangrijkste boodschap van het medium is niet zozeer wat er aan info wordt verspreid, de eigen aard van het medium heeft een veel grotere impact
Galtung & Ruge:
· twaalf kenmerken bepalen de kans van een gebeurtenis om als nieuws opgenomen te worden:
omvang in de tijd
omvang van de gebeurtenis
negativiteit
duidelijkheid
personificatie
het onverwachte
het verwachte
continuïteit
betekenis
elitelanden
elitepersonen
compositie en timing
Anne Morelli
· tien geboden van oorlogspropaganda
· 1. wij willen geen oorlog
· 2. alleen de vijand heeft schuld aan de oorlog, hij heeft erom gevraagd
· 3. de vijand is het gezicht van de duivel
· 4. we verdedigen een nobele zaak, geen eigenbelangen
· 5. vijand begaat systematisch wreedheden, als wij miskleunen begaan is het zzizonvrijwillig
· 6. de vijand gebruikt verboden wapens
· 7. wij lijden weinig verliezen, die van de vijand zijn enorm
· 8. artiesten en intellectuelen staan achter onze zaak
· 9. onze zaak is heilig
· 10. zij die onze propaganda in twijfel trekken, verraders
Katz
· ontdekking opinion leader (= diegenen die in de ogen van andere mensen kunnen spreken met kennis van zaken, diegenen die een zeker gezag hebben in een groep, familie of gemeenschap als het om bepaalde onderwerpen gaat)
· uses and gratifications (1974)
· wat doet het publiek met de media?
· mediagebruik als behoeftebevrediging
Reed
· verslaving = proces waarbij gedrag dat zowel kan dienen om genot te verschaffen als om te vluchten (escape) van intern ongemak, vertoond wordt in een patroon gekenmerkt door: weerkerend falen om het gedrag onder controle te krijgen (machteloosheid), en het voortzetten van het gedrag ondanks ernstige negatieve gevolgen
George Gerbner
· cultivatietheorie = theorie over socialisatie van de mediagebruiker
· uitgangspunt = storytelling
· in elke samenleving ontstaan verhaaltjes die als doel hebben mensen de sociale orde te leren kennen en als normaal te leren aanvaarden
· aantal moorden en doden in film en tv-producties
· kent verregaande rol aan de media toe
Berelson
· klassieke inhoudsanalyse = onderzoeksmethode voor de objectieve, systematische en kwantitatieve beschrijving van de manifeste inhoud (het oppervlakkige, dat wat zichtbaar en zonder discussie geteld kan worden) van de communicatie
· onderwerp vastleggen → steekproef nemen → analyseschema’s opstellen
Re: Communicatietheorie
pffff :p, der staat precies ni zoveel in die cursus, ma zo doette da wel massaal veel lijke
Pagina 1 van 2 • 1, 2
.: animatiefilm.actieforum :. :: Scholen :: Media & Design Academie Genk :: Archief :: 07-08 Tweede jaar
Pagina 1 van 2
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum